wtorek, 15 października 2019

Habemus papam - kardynalem Karol Wojtyla. 16.10.1978

16 października 1978 roku podczas ósmego głosowania konklawe wybrano nowego Papieża. Został nim 58-letni Polak - kardynał Karol Wojtyła. 
Przyjął imię Jan Paweł II. Na 111 głosów otrzymał aż 103 głosy poparcia.
Był on pierwszym od 1522 r. papieżem, który nie pochodził z Włoch. Ponadto był pierwszym w historii ,,słowiańskim papieżem''. 27 kwietnia 2014 roku Papież Franciszek ogłosił Jana XXIII i Jana Pawła II świętymi.
Kto z Was pamięta? Kto wówczas przypuszczał, że Karol Wojtyła zostanie Ojcem Świętym?
Ja doskonale pamiętam wydarzenie z 1978 roku. Pamiętam słowa 'Habemus papam - kardynalem Karol Wojtyla' wygłoszone 41 lat temu. 
13 października 1978, na dodatek w piątek, broniłam na Uniwersytecie Jagiellońskim pracę magisterską, dzień później w sobotę rozpoczęło się konklawe. Po obronie pojechałam do Leska. Nocami namiętnie słuchałam Radia Wolna Europa i śledziłam relacje z kolejnych głosowań konklawe. Trzeba powiedzieć, że w tamtych czasach w polskich mediach nie było żadnych konkretnych informacji na ten temat, a zakazane wówczas radio było mniej lub bardziej skutecznie zakłócane. Uparcie przez te kilka dni, głównie w godzinach nocnych kręciłam gałką radia, by wyregulować i dostroić nasłuch, co bardzo denerwowało moją ciężarną siostrę. Głosy kardynałów były podzielone, siedem razy Radio Wolna Europa przekazywało wiadomość, że z komina Kaplicy Sykstyńskiej ukazywał się czarny dym, co oznaczało, że kolejny kandydat na papieża nie otrzymał wymaganej ilości głosów. Dopiero za ósmym razem, wieczorową porą ukazał się biały dym nad Kaplicą Sykstyńską. Symboliczny dym zwiastował porozumienie i ostateczne dokonanie wyboru papieża. Za ósmym głosowaniem wybrano papieża! Okazał się nim kardynał z Polski, nasz kardynał Karol Wojtyła. Dla wielu papież z Polski, z komunistycznego bloku był wielkim zaskoczeniem. Ja wiedziałam kto to jest Wojtyła, znałam Go jeszcze z czasów studenckich, trzymałam kciuki i kibicowałam naszemu Karolowi Wojtyle. Cieszyłam się bardzo i miałam ogromną satysfakcję.
Ciekawostką był fakt, że 15 nominowanych kardynałów zostało wykluczonych ze względu na wiek.
***
18 maja 2020 obchodzimy na całym Świecie wyjątkowy dzień - 100-lecie Urodzin Św. Jana Pawła II. Nauczył nas kochać; nauczył nas żyć; nauczył nas modlić się; nauczył nas śmiać się; nauczył nas, jak cierpieć; nauczył nas, jak umierać. Teraz jest dobry moment, aby pomyśleć o tym świętym człowieku. Niech błogosławi nas wszystkich, Święty Jan Papież II.
 
Ojciec Święty Jan Paweł II - Pielgrzym w Leżajsku.
28 maja 1965 roku przybył do Sanktuarium MB w Leżajsku ks. arcybiskup Karol Wojtyła, Metropolita Krakowski.
W Kaplicy Matki Bożej odprawił Mszę Świętą. Po mszy wpisał się do Kroniki Klasztoru:
"Z serdecznym błogosławieństwem i prośbą o pamięć przed Cudownym Obrazem Matki Bożej. Pamięcią będę się starał odpłacić za pamięć, bo nie łatwo zapomnieć Waszej Bazyliki". 
                            Ks. Karol Wojtyła - arcybiskup - metropolita krakowski
Obraz Św. Jana Pawła II w Bazylice OO. Bernardynów w Leżajsku


Pomnik Jana Pawła przed Bazyliką OO. Bernardynów w Leżajsku w dniu 18.05.2020

100. rocznica Urodzin Św. Jana Pawła


****
Jan Paweł II był czwartym z kolei papieżem wybranym za mojego życia, nie licząc Piusa XII, który został wybrany papieżem zanim się urodziłam.
Po śmierci Piusa XII, pierwsze konklawe za moich czasów wybrało papieża 28 października 1958 roku, kiedy miałam cztery lata. Angelo Giuseppe Roncalli przybrał imię Jana XXIII.
Drugie konklawe 21 czerwca 1963 roku wybrało Włocha Giovanni Battista Montini, który przybrał imię Pawła VI, byłam w drugiej klasie szkoły podstawowej, służył w Watykanie do 6 sierpnia 1978 roku.
Trzecie konklawe odbyło się 26 sierpnia 1978 r, i wtedy wybrano Albino Luciani, przybrał imię Jana Pawła I, niestety zmarł po dwóch miesiącach 28 września 1978r.
Po nim czwarte konklawe, 16 października tego samego roku ogłosiło papieżem naszego Jana Pawła II.
W 2005 roku 19 kwietnia papieżem został Jozef Ratzinger - Benedykt XVI. To 5. konklawe.
I w końcu po raz szósty konklawe wybrało papieża Argentyńczyka Jorge Mario Bergoglio, który przyjął imię Franciszka.

***
Pierwsze orędzie wygłoszone przez nowo wybranego papieża Jana Pawła II:

,,Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
Najdrożsi Bracia i Siostry,
jeszcze przeżywamy wielki smutek z powodu śmierci naszego ukochanego papieża Jana Pawia I, a oto najdostojniejsi kardynałowie już powołali nowego Biskupa Rzymu.
Powołali go z dalekiego kraju... z dalekiego, lecz zawsze tak bliskiego przez łączność w wierze i tradycji chrześcijańskiej. Bałem się przyjąć ten wybór, jednak przyjąłem go w duchu posłuszeństwa dla Pana naszego Jezusa Chrystusa i w duchu całkowitego zaufania Jego Matce, Najświętszej Maryi Pannie.
Nie wiem, czy potrafię rozmawiać waszym... naszym językiem włoskim. Jeżeli się pomylę, to mnie poprawicie. Przedstawiam się wam wszystkim dzisiaj, by wyznać naszą wspólną wiarę, naszą nadzieję, naszą ufność pokładaną w Matce Chrystusa i Kościoła z pomocą Pana Boga i z pomocą ludzi
''
                                                                Jan Paweł II, 16.10.1978 r.
***
Prawie 600 lat  wcześniej, bo 16 października 1384 roku na Wawelu arcybiskup gnieźnieński Bodzanta koronował jedenastoletnią Jadwigę Andegaweńską na króla Polski. 31 maja 1979 roku papież Jan Paweł II dokonał jej beatyfikacji, a 8 czerwca 1997 roku została również przez Jana Pawła II ogłoszona świętą.
Królowa Jadwiga została pochowana w Katedrze Wawelskiej.


zobacz też:
Habemus papam. 13.03.13
Jadwiga Królowa Polski (1373-1399)

1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...