poniedziałek, 29 lipca 2013

Strażnica kolejowa w Tryńczy

W 1896 r. rozpoczęto budowę kolei na trasie Rozwadów – Nisko – Leżajsk - Przeworsk. Był to proces rozbudowy dróg komunikacyjnych usprawniający działalność gospodarczą na terenie Galicji. Proces germanizacji kraju nastąpił tuż po I rozbiorze Polski z inicjatywy cesarzowej Marii Teresy, potem kontynuowany przez cesarza Józefa II. Monarchia habsburska miała ambicje wzmocnienia potęgi gospodarczej, finansowej i militarnej państwa na terenach Galicji.

W tym czasie wraz z rozbudową linii kolejowych zaczęły powstawać na tej trasie piękne dworce kolejowe o ciekawej architekturze m. in. w Rozwadowie, Nisku, Rudniku, Leżajsku, Nowej Sarzynie, Grodzisku Dolnym.

Jedną z ciekawych architektonicznie budowli na linii kolejowej Rozwadów - Przeworsk była wybudowana ok. 1905 roku strażnica kolejowa w Tryńczy.
***

Jak opisuje Sławomir Kułacz na portalu Fahnen, usytuowana w pobliżu granicy rosyjskiej, Austro-węgierska ufortyfikowana strażnica kolejowa koło Tryńczy  była ważnym punktem strategicznym, miała chronić linię kolejową i most na rzece Wisłok. 
Szkoda, że budynek należący obecnie do PKP, niszczeje i popada w ruinę.


W czasie I wojny światowej strażnicę obsadziło wojsko austro-węgierskie. 
W latach niemieckiej okupacji istniał w niej posterunek niemieckiej straży kolejowej. Dziś budynek jest własnością PKP. Nie zniszczyły go dwie wojny światowe, ale współcześni złomiarze, graficiarze i amatorzy owocowych alkoholi - konkluduje Sławomir Kułacz.
***
zobacz też:


***

Nie strój zdobi człowieka



PKP w Leżajsku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...