czwartek, 26 czerwca 2014

Deep Purple - Child in Time

Child in Time to jeden z nieśmiertelnych hymnów rocka. Stworzony przez brytyjski zespół Deep Purple. Po raz i ten utwór ukazał się na albumie ‘Concerto for Group and Orchestra w XII 1969 roku, potem w 1970. To jedna z najbardziej znanych kompozycji grupy.
***



Niejednokrotnie wcześniej słuchałam go, ale doceniłam jego majstersztyk dopiero, gdy słuchałam go w zupełnie innych okolicznościach, niż się słucha na koncercie. Wtedy po raz pierwszy zrobił na mnie ogromne wrażenie. Zwróciłam szczególnie uwagę na ten utwór dopiero, gdy znalazłam się w traumatycznych chwilach mojego życia. 

Zmarł Piotrek, mój mąż, nagle, niespodziewanie i na dodatek w młodym wieku. Przeżywaliśmy w rodzinie ogromną traumę, zwłaszcza dzieci, które były naocznymi świadkami umierania ojca.

Jurek na okrągło puszczał wtedy i to na cały regulator Deep Purple, m. in. piosenkę Child in Time, a ja mu wcale nie zakazywałam. Zdawałam sobie sprawę, że ludzie będą zgorszeni. Namiętnie też słuchał Scorpionsów, 
Guns N' Roses - Don't Cry,
Eagles - Hotel California (Lyrics).

Ojciec w kaplicy, jeszcze nie pochowany do grobu, a im tak wesoło, że puszczają sobie piosenki – domyślałam się takich komentarzy.

Wisiało mi to wtedy, co sobie ludzie pomyślą. Deep Purple był ulubionym zespołem Piotrka. Rozumiałam mojego syna i usprawiedliwiałam go. Słuchanie piosenek z ulubionej płyty ojca było wyrazem oddawania ojcu hołdu. Pod względem lirycznym, jak i muzycznym piosenki zespołu Deep Purple koją ból i cierpienie.

Wymowny tekst, krótki, ale treściwy. Bliski tamtym czasom i grany w duchu tamtych czasów, w stylistyce rockowej, a właściwie hipisowskiej. Czasów zimnej wojny, pacyfistycznych idei, protest-songów.

Twórca utworu Ian Gillan przekuł tekst piosenki w artystyczne dzieło. Mimo, że 2-3 razy dłuższe od przeciętnych piosenek, jest słuchane nieprzerwanie od tylu lat przez melomanów na całym świecie.

Kiedy jest mi źle, kiedy mam chandrę, kiedy ktoś mi wbija w plecy nóż z przyjemnością puściłabym sobie płytę na cały regulator, żeby w rytmie rockowej muzyki wykrzyczeć swój żal do świata, do bliskich, do kolegów z pracy, do złych ludzi, którzy sprawili mi ból. Tylko, że nie wypada, mam opory ze względu na …. No, właśnie, dlaczego?

Może ze względu na mój wiek, a może, żeby stłumić negatywne emocje i nie dawać satysfakcji podłym ludziom.

"Ślepiec strzelający w świat". Aktualne?

Sweet child in time, you'll see the line
Line that's drawn between good and bad
See the blind man shooting at the world
Bullets flying, ooh taking toll
If you've been bad - Oh Lord I bet you have
And you've not been hit oh by flying lead
You'd better close your eyes, aahaouho bow your head
Wait for the ricochet

Ooo-ooo-ooo-ooo..
Ooo-ooo-ooo-ooo..
Aaa-aaa-aaa..
Oh, I wanna hear you sing..
Aaa-aaa-aaa..
Oaoh..
AAA-AAA-AAA!!
AAA-AAA-AAA!!


Słodkie dziecko, z czasem dostrzeżesz granicę
Granicę wyznaczoną pomiędzy dobrem i złem
Spójrz na tego ślepca strzelającego w świat
Kule latają, zbierają żniwo
Jeśli byłeś zły, o Panie, z pewnością byłeś,
I nie zostałeś trafiony latającym ołowiem,
Lepiej zamknij oczy
i pochyl głowę
Poczekaj na rykoszet

Ooo-ooo-ooo-ooo..
Ooo-ooo-ooo-ooo..
Aaa-aaa-aaa..
Oh, I wanna hear you sing..
Aaa-aaa-aaa..
Oaoh..
AAA-AAA-AAA!!
AAA-AAA-AAA!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...